بسوی ۱۳۹۰

هموطن

بسوی ۱۳۹۰

هموطن

دیابت

دارچین به درمان دیابت کمک می کند


پژوهشگران مالزیایی به شواهدی دست یافته اند که نشان می دهد مصرف دارچین می تواند با پایین آوردن قند خون به بهبود دیابت کمک کند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه از کوالالامپور، پژوهشگران دانشگاه تکنولوژی مالزی طی سه سال تحقیق دریافتند این ادویه تاثیر مفیدی در بیماری دیابت نوع دوم دارد که معمولا در دوران بزرگسالی بروز می کند.

محمد راجی سرپرست این تحقیق گفت گیاه شناسان در سراسر جهان از دارچین به خاطر خواص آن در بهبود گردش خون ، التیام زخم ها و پیشگیری از اولسر و آلرژی در درمان اسهال و آرتریت استفاده می کنند.

روزنامه "استار" در این زمینه گزارش داد مطالعات آزمایشگاهی در یک دهه گذشته نشان داده است عصاره دارچین تاثیری مشابه انسولین در سلولها دارد.

انسولین توانایی بدن در مصرف قند را در خون تنظیم می کند، اما در بیماران دیابتی سلولها توانایی واکنش به این هورمون را از دست می دهند.

کشورهای روبه رشد آسیایی با افزایش ابتلا به دیابت روبرو هستند. این بیماری با عواملی مانند چاقی و رژیم غذایی ناسالم مرتبط شناخته شده است.

هر ورزشی به بهبود دیابت کمک می کند

به گزارش خبرگزاری رویترز نیل جی اسنولینگ و ویل جی هاپکینز در دانشگاه تکنولوژی اوکلند در نیوزلند که این تحقیق را انجام داده اند، می گویند اثرات ورزش بر قند خون چندان زیاد و بیشتر از اثر رژیم غذایی و داروها نیست، بنابراین همراه کردن این سه شیوه تاثیر قابل توجه تری بر قند خون به جای می گذارد.اسنولینگ و هاپکینز یادآور می شوند که در دیابت نوع 2 ورزش اساس درمان است، چرا که بیحرکتی خطر این نوع دیابت را می افزاید.
این پژوهشگران برای تعیین نوع ورزشی که ممکن است که بیشترین تاثیر را در کنترل قند خون داشته باشد، 27 مطالعه را که مجموعا بر روی بیش از 1000 نفر انجام شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا تاثیر ورزش را بر هموگلوبین A1C- معیار کنترل دراز مدت قند خون در دیابتی ها- بررسی کند.
نتایج نشان داد که هر نوع ورزشی که 12 هفته یا بیشتر طول بکشد، باعث می شود میزان هموگلوبین A1C به اندازه 0.8 درصد پایین بیاید.ترکیب ورزش های قدرتی و هوازی تاثیر بیشتری از انجام هر یک از این ورزش ها به تنهایی در کاهش این شاخص داشت، اما ورزش شدیدتر اثر بیشتری از لحاظ کنترل قند خون به جا نمی گذاشت، شاید به علت که ادامه دادن برنامه های ورزشی سنگین برای افراد مشکلتر است.
نکته مهمتر اینکه در افرادی بیماری شدیدتری داشتند، ورزش تاثیر بیشتری به جای از لحاظ کنترل قند خون می گذاشت.
این پژوهشگران نتیجه گیری می کنند که گرچه کاهش واقعی خطر بیماری قلبی- عروقی در بیماران دیابتی با ورزش چندان زیاد نیست، اما همراه کردن ورزش با رژیم غذایی و داروها می تواند تا حد زیادی عارضه قلبی در این بیماران کاهش دهد.

کاهش قند خون به کمک یک مخلوط پروتئینی

یک مخلوط پروتئینی افزایش دهنده انسولین می تواند به کنترل قند خون بیماران دیابتی پس از مصرف یک غذای پرکربوهیدرات کمک کند. به گزارش مدلاین پلاس، نتایج مطالعه ای نشان می دهد مردانی که مبتلا به دیابت تیپ دو بودند پس از نوشیدن یک آشامیدنی دارای کربوهیدرات به همراه مخلوطی از پروتئین های خاص قند خونشان کمتر از زمانی بود که نوشیدنی را بدون مخلوط پروتئینی مصرف می کردند. پیش از این مشخص شده بود مخلوط پروتئینی شامل کازئین هیدرولیزات که از شیر به دست می آید و دو اسید آمینه به نام های لوسین و فنیل آلانین تولید هورمون انسولین را که تنظیم کننده قند خون است، تحریک می کند. دیابت تیپ دو زمانی پیش می آید که بدن دیگر قادر به استفاده مناسب از انسولین نیست.
نتایج این مطالعه نشان داده است مخلوط پروتئینی پاسخ انسولینی افراد شرکت کننده در آزمایش را تا 299 درصد افزایش داده است. به گفته سرپرست این تحقیق مخلوط پروتئینی فوق را می توان همراه با داروهای خوراکی حساس کننده انسولین برای کنترل دیابت تیپ دو به کار برد.

قرص ضد دیابت انسولین تزریقی را بازنشسته می کند

یک شرکت انگلیسی در حال بررسی و توسعه قرصی است که در آینده جایگزین انسولین تزریقی برای مصرف بیماران دیابتی شود. شرکت "دیابت شناسی" انگلیس در شصت و هفتمین کنگره انجمن دیابت آمریکا در شیکاگو در این خصوص توضیح داد که در هر حال توسعه قرصی با یک ماده ویژه است که بتواند با مصرف دهانی و حل شدن در اسید معده در آینده جایگزین انسولین تزریقی شود.
به همین منظور گروهی از دانشمندان دانشگاه کاردیف انگلیس آزمایش بالینی این داروی جدید را روی 16 بیمار داوطلب مبتلا به دیابت نوع دو آغاز کرده اند.
نتایج این آزمایش که با مصرف دوبار در روز انجام می شود، نشان می دهد که این دارو سطح گلوسمی را بدون ایجاد هیچ مشکلی تحت کنترل نگه می دارد.
براساس گزارش دیلی میل، سلولهای بتا در پانکراس انسولین تولید می کنند و زمانی که این توانایی خود را از دست بدهند، میزان انسولین خون کاهش یافته و بیماری دیابت بروز می یابد.
در حال حاضر 21 میلیون نفر در آمریکا از این بیماری رنج می برند. گلن تراورز، مدیر اجرایی شرکت دیابت شناسی در خصوص این قرص اظهار داشت :" اغلب کسانی که از بیماری دیابت رنج می برند، از تزریق روزانه انسولین ابراز ناراحتی می کنند، ما امیدواریم که این محصول بتواند گامی بسوی درمان این بیماری و رفع این مشکل بردارد."

عادت به مصرف کیک با چای در صبحانه فرد را مستعد ابتلا به دیابت می کند

( به افراد بی اشتها توصیه می شود به جای مصرف چای و بیسکویت یا کیک در صبحانه حداقل از یک لیوان شیر با چند عدد خرما یا چند عدد خرما با گردو استفاده کنند.) دکتر انصاری، متخصص تغذیه اظهار داشت: ( مصرف کیک با چای شیرین یا بیسکویت با چای و قهوه شیرین گرچه ممکن است تا اندازه ای احساس گرسنگی را فروکش کند و قند خون را برای ساعاتی افزایش دهد اما به دلیل اینکه بدن را وادار به سنتز انسولین می کند و انسولین هم منجر به استفاده بدن از قند خون می شود، قند خون را به سرعت پایین می آورد.)
وی افزود: ( 2 تا 3 ساعت پس از مصرف این مواد فرد احساس خستگی، گرسنگی و بی حوصله گی می کند که مجددا مصرف کیک یا بیسکویت با چای تکرار می شود، همین امر در دراز مدت منجر به انسولین زدگی می شود و فرد مستعد دیابت، چربی خون بالا و چاقی می شود.)
این متخصص تغذیه متذکر شد: ( خوردن قندهای ساده نظیر کیک و بیسکویت و چای در صبحانه برای افرادیکه اشتها به خوردن صبحانه ندارند توصیه نمی شود و بهتر است بجای آن از چند عدد خرما با گردو یا یک لیون شیر با خرما استفاده شود.)

شرایط روزه داری بیماران دیابتی اعلام شد

میزان قند خون بیماران دیابتی که در حال حاضر 4 میلیون نفر از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند، به طور معمول باید بین 60 تا 140 میلی گرم درصد باشد. در این میان، بیمار دیابتی که بدون انجام مشاوره با پزشک، روزه داری می کند، در معرض خطر جدی افزایش درازمدت قند خون قرار دارد که این امر علاوه بر عوارض جسمی، عوارض جانبی دیگری از جمله افزایش هزینه و حتی غیر ممکن شدن درمان را در پی دارد.
بنابراین، افراد دیابتی با توجه به این که به کدام گروه از بیماران تعلق دارند و همچنین علاوه بر توجه به آموزش های لازم که در زمینه تشخیص توانایی در روزه داری دریافت کرده اند، الزامی است با پزشک خود نیز در این مورد مشورت نمایند.
بنا به گفته پزشکان انجمن دیابت ایران، بیمارانی که قند خون و یا قند ادرار خود را در منزل مورد آزمایش قرار نمی دهند، به احتمال بسیار زیاد قادر به روزه داری نخواهند بود. اما در این میان بیماران تحت درمان می توانند با رعایت برخی شرایط لازم روزه بگیرند.
گفتنی است از آنجا که بیماران تحت درمان با انسولین در پی تزریق دارو، به دفعات باید غذا میل کنند، لذا روزه داری به آنها توصیه نمی شود. بنابراین آنها نمی توانند تزریق خود را مگر در موارد خاص و زیر نظر پزشک معالج، حذف کنند.
از سوی دیگر افراد تحت درمان با داروهای خوراکی یعنی قرص نیز بهتر است در زمینه روزه داری با پزشک معالج مشورت کنند. اما به طور کلی برای افرادی که قادر به کنترل قند خون خود در حد طبیعی هستند، با رعایت شرایطی خاص، روزه داری بلامانع است.
قابل ذکر است که این بیماران باید مدتی قبل از شروع ماه رمضان، به طور آزمایشی، روزه داری را آغاز کنند و طی روز نیز قند خون خود را آزمایش کنند.
به گفته متخصصان، میزان قند خون بیماران دیابتی روزه دار باید قبل سحر، حداکثر 120 میلی گرم درصد، دو ساعت بعد از سحر، حداکثر 160 میلی گرم درصد، بین ساعت 1 تا 3 بعدازظهر، حداقل 70 میلی گرم درصد، قبل از افطار، حداکثر 120 میلی گرم درصد و دو ساعت بعد از افطار، حداکثر 160 میلی گرم درصد باشد.
شایان ذکر است که بیماران روزه دار باید در هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی قرص خود را میل کنند و پس از گذشت مدتی غذا خوردن را آغاز کنند.
علاوه بر این بیماران باید هنگام سحر نیز مقدار دارو را تقریبا به نصف کاهش دهند و فراموش نکنند که حتما دو ساعت بعد از افطار و خوردن سحری قند خون یا قند ادرار خود را آزمایش کنند.
گفتنی است: در میان بیماران دیابتی افرادی نیز که بدون دارو قند خون خود را کنترل می نمایند، می توانند با مشورت پزشک روزه بگیرند.
این بیماران باید مقدار غذای افطار خود را به دو تا سه وعده تقسیم و هنگام افطار، از خوردن همه مواد غذایی در یک زمان جدا خودداری کنند.
در هر حال، باید توجه شود که طی روزه داری مقدار کالری دریافتی روزانه این بیماران باید به دو سوم مقدار معمول کاهش یابد یعنی الزامی است یک سوم کمتر از حد معمول غذا میل شود.

دیابتی ها با مصرف نکردن دارو سلامتی خود را بطور جدی به خطر می اندازند

به گزارش سرویس خبرهای بهداشتی رویترز از نیویورک، در این مطالعه مشخص شد، بیمارانی که از دارو درمانی خود پیروی نمی کنند، فشار خون، سطح کلسترول ‪ LDL( عامل بسته شدن سرخرگها) و سطح قند خون بالاتری دارند که نشان دهنده کنترل ضعیف دیابت است. دکتر "پی.مایکل هو" از "مرکز پزشکی دنور وی.ای" و همکارانش گزارش دادند، در بیمارانی که داروهای خود را بطور کامل مصرف نمی کنند، نسبت به بیمارانی که داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف می کنند، احتمال بستری شدن ‪ 58 درصد و احتمال مرگ و میر ‪ 81 درصد بیشتر بود.
هو متذکر شد، پایین تر بودن خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر بیمارانی که داروهای خود را مصرف می کنند، احتمالا ناشی از فواید این داروها و نیز متاثر از این واقعیت است که بیمارانی که داروهای خود را بطور منظم مصرف می کنند، احتمالا سایر رفتارهای بهداشتی را که به پایین تر آوردن این خطرها منجر می شود، رعایت می کنند.
هو گفت: این مطالعه تاکیدی است بر اینکه برای بیماران دیابتی، مصرف دارو مطابق آنچه تجویز شده است، تا چه حد حائز اهمیت است .
در این مطالعه، بیمارانی که از دارو درمانی خود پیروی نمی کردند جوانتر از بیمارانی بودند که داروهای خود را طبق تجویز پزشک مصرف می کردند و دچار بیماریهای کمتری نیز بودند.
نتایج این مطالعه در شماره اکتبر ‪ ،2006 نشریه "آرشیو پزشکی داخلی" چاپ شده است.

بیمارن قندی و ابتلا به التهاب ریوی

تحقیق نشان داد بیماران قندی بیش از دیگران در معرض ابتلا به التهاب ریوی قرار دارند. به نوشته پایگاه اینترنتی الجزیره، پزشکان بیمارستان ارناو دی فلانوفا اسپانیا گفتند: تمام پیش فرض های دلایل ابتلا به التهاب ریوی و معالجه آن در خصوص بیماران قندی تغییرپذیر است.
آن ها افزودند: ابتلا به التهاب ریوی در بیماران قندی بسیار خطرناک تر از ابتلای این التهاب به وسیله بیماران غیر قندی است.
پزشکان اسپانیایی خواهان معالجه و مراقبت ویژه از بیماران قندی در بیمارستان های تخصصی شدند و گفتند: احتمال مرگ و میر در بیماران قندی در زمان التهاب ریوی بسیار زیاد است.

دیابتی ها هر سه ماه یکبار کلیه های خود را آزمایش کنند

نوشین نجفی زادگان کارشناس آموزشی بیماران دیابتی در جلسه آموزشی بیماران دیابت که در انستیتو غدد داخلی ایران برگزار شد، با تاکید بر لزوم آزمایش کلیه ها در بیماران دیابتی، گفت: مبتلایان به دیابت نوع اول لازم است به فاصله 5 الی 10 سال پس از تشخیص بیماری، کلیه های خود را آزمایش کنند و دیابتی های نوع دو نیز حتما باید بلافاصله پس از ابتلا با تشخیص بیماری مورد آزمایشات لازم کلیه، قرار گیرند. وی همچنین با اشاره به این که، بیماران دیابتی دارای فشار خون بالا، همواره در معرض خطر ابتلا به بیماری های کلیوی و چشمی قرار دارند، افزود: اختلال در عملکرد عروق کلیوی و نارسایی آن از مشکلات اصلی کلیه ها در این بیماران است که افزایش پروتئین ( آلبومین) جزء اولین علایم آغاز نارسایی کلیه ها بوده و در صورت درمان نشدن، پس از طی مدتی، کلیه ها به دیالیز و در نهایت پیوند نیاز پیدا خواهد کرد.

 


 

 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد